op bezoek

Voorafgaande aan het bezoek aan opa en oma werd ik geïnstrueerd hoe ik me gedragen moest. Staande op straat, nog zittend in de auto, voor de deur van opa en oma, gaf mijn moeder mij de aanwijzingen door.

 
Vooraf aan mijn bezoek wist ik dus, denkende over de gevolgen van mijn bewegingen op de stoel waarop ik stil beweegingsloos zonder geschuif niet met mijn ellebogen op tafel en zonder geslurp of gesmak, moest zitten. Niet op mijn gemak maar strak in de houding volgens plan. De haartjes gekamd de blouse en broek strak gestreken en in de plooi melden wij ons volgens afspraak aangekondigd op het opgegeven tijdstip.

Iederen in peace en vree, ogenschijnlijke vrede waaronder de vrees van represailles zich verschool.

Zolang ik de behoefte ervaar, de eerste gedachte zodra ik wakker wordt: 'ik moet naar de supermarkt om drank te kopen'. Dan haal ik wel drank in huis omdat de onderliggende, achterliggende, onvervulde behoefte nog niet vervuld is. Het spel tussen wel en niet roept weerstand op. Deze weerstand resulteert uiteindelijk in een besluit. Gevoelssurfen of toegeven aan de zucht naar drank. Want als je weet wat je nodig hebt weet je de aanleiding voor dit innerlijke wel-niet spel. 

Het spel van de innerlijke vrees. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme