Autobiografie

LEUK

Schrijven vond ik altijd al leuk. Op de eerste klas van de lagere school leerde ik schrijven met een kroontjespen. Naast het schrijven van sierlijke letters wilde ik vooral netjes schrijven. Van meisjes op de lagere school kreeg ik het verzoek of ik wilde schrijven in hun poëziealbum. Ik denk dat hier mijn schrijfroots verder vorm kregen omdat ik hun verzoek met ja beantwoorde. 

INLEIDING

Tijdens mijn eerste opname in een kliniek werd me voorgesteld om mijn Levensverhaal te schrijven. Dit als onderdeel van de therapie om inzicht te krijgen in 'sleutelmomenten' tijdens mijn leven. Gebeurtenissen waaraan ik betekenis heb toegekend. Ik gooide het bijltje er niet bij neer en ging op zelfonderzoek uit. 

“Elk natuurlijk feit is een symbool van een spiritueel feit. Elke verschijning in de natuur komt overeen met een bepaalde gemoedstoestand, en die gemoedstoestand kan alleen worden beschreven door die natuurlijke verschijning als zijn beeld voor te stellen.”

Zo leerde ik later tijdens autobiografie therapie om mijn beleving met ervaringen te specificeren. Later tijdens mijn bewustwording reis heb ik vervolgens mijn online-Herstelverhaal geschreven en heb mijn Lifestory op papier gezet. Deze indrukken heb ik verteld aan een groep. 


I
n de tussentijd ben ik in 2014 begonnen met een online-schrijfcursus waarin ik heb geleerd te reflecteren op gevoelens, emoties en gedachten. Hetgeen ik ook had geleerd tijdens het uitrafelen van gedachten tijdens cognitieve gedragstherapie.

LINK Autobiografie


CREATIEF

Zoals je wellicht opgemerkt hebt zijn er verschillende schrijf aanleidingen geweest waarvoor ik de kroontjespen, later de vulpen, balpoint en ook het potlood heb opgepakt. Later het toetsenbord van mijn laptop om bijvoorbeeld mijn Lifestory te beschrijven. Op school tijdens studie en werk schreef ik korte reflectieverslagen of terugkoppelingen van hetgeen besproken was. 

Ook korte verhaaltjes kwamen aan bod. Ik heb geschreven over een ervaring tijdens de Sinterklaasviering op de lagere school, een contextueel verslag gemaakt tijdens de oriëntatie cursus Beeldende kunst die ik heb gevolgd. Dit voor de eindopdracht: 'maak een kledingstuk waarin een vogel zich veilig voel.' Hierin kon ik mijn fantasie, conceptueel denken en mijn plezier de vrijeloop laten gaan. Dit alles met als uiteindelijk eindresultaat 'De Bio-flora-muts' en toelating tot een HBO kunstopleiding. 

Nu ik mijn schrijfexpressies zo overdenk zit er nogal variatie in. Ik realiseer me dat ik ook mijn visie op re-integratie heb vertaald naar een folder en mijn idee voor een kookkalender. En niet te vergeten de vele ansichtkaarten die ik geschreven en verstuurd heb tijdens mijn periode bij de Koninklijke Marine. In die tijd email en WhatsApp bestonden nog niet.  

Dat is het leuke van teruglezen ervaring en mijn indruk, melancholie en ergens diep opgeslagen levenservaringen hetgeen ik in mezelf herontdek. 



Begin met schrijven

Zoals je kon lezen in de inleiding heb ik tijdens klinische opnames mijn levensverhaal geschreven, later tijdens therapie mijn autobiografie. Met behulp van bouwstenen mijn online herstelverhaal en binnen een andere setting mijn Lifestory. Deze schrijfvormen hebben mij inzicht gebracht over gebeurtenissen in mijn leven. Ervaringen die ik 'sleutelmomenten' noem, waaraan ook nare emoties, gevoelens en herinneringen kleven. 

Gebeurtenissen waarop ik actie kon uitvoeren van mijn in het belang van mijn Herstelproces 'schrijven om mijn zelf gecreëerde patronen te onderkennen'.

Zoals we weten bestaat schrijven uit taalvaardigheid, uit woorden, die in gedachten opgebouwde ervaring en herinnering uitdrukken. Onze gedachten die we denken en wel of niet uitspreken. Waaraan we betekenis toekennen, hetgeen invloed heeft op ons handelen. 

Zie voor meer informatie volgende link:  DIP Lite Schrijfcursus online. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme