DE KLANT AAN LEIDING

Als je ons traject gevolgd hebt, DAN kies je in gesprekken met studenten of klanten voor de coachende aanpak. Zie mijn autobiografie

Bezit je een coachende ‘mindset’ een Leiderschapskwaliteit, in je houding en efficiënte communicatie, die de klant volgt, dan zet jij de student of de klant in beweging om het gewenste doel te bereiken. Je zorgt dat hij zijn eigen antwoorden vindt.


De student of de klant is geïnspireerd en gemotiveerd om zelfstandig en in overleg met jou als coachend docent stappen te kiezen en te zetten in de richting van de benodigde persoonlijke ontwikkeling en vakmanschap waar de opleiding voor opleidt.

De Klant neem zelf de leiding in handen. Je zet de student op een duurzame wijze aan om zijn eigen leerproces ter hand te nemen. Bij de re-integratie coach opleiding van Humanitas werd dit ‘op je handen zitten’ genoemd. 

Want zo werd ons aangeleerd 'vaak zijn we geneigd werk van anderen over te nemen.' In wezen is dit zien dat we werk willen overnemen. Onze eigen manier waarop we keuzes aanpakken.  

DUS, als coach hoef ik het antwoord niet te weten. Ik hoef alleen maar de juiste vraag te stellen. Als coach moet ik ook niet heel hard willen werken maar juist ruimte geven aan de ander en komen vanuit het vertrouwen dat de ander alle antwoorden in zich heeft. Hard werken als coach staat coaching juist in de weg.

Ik moet er juist voor zorgen dat de coachee aan het werk is en in beweging komt. En hem/haar het vertrouwen geven dat hij of zij het zelf weet. Want wie ben ik om het te weten voor een ander? Wie moet ik zijn om het de ander te laten weten, te laten zien? 

In mijn eigen leven heeft me dit gebracht dat ik eindelijk alle kennis kon loslaten en daarmee ook de stress van het altijd maar moeten weten. Er kwam weer rust en ruimte. En vanuit die rust en ruimte, en vanuit ‘het niet weten’ komen vanzelf de juiste vragen.

Voorbij gaan aan de kennis van het weten, daar in die ruimte ontmoet jou het niet-weten.


Jan Megens

DALKondersteuning 

DE AANLEIDING KENNEN, je moet het weten. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Dualisme

Woorden als topjes van de ijsberg