Deugd

Een deugd kan een positieve eigenschap zijn waar een bepaald persoon over beschikt. Het kan ook duiden op een ethisch goede manier van handelen.

Dat wat goed is: goed, kwaad. Wat nut heeft. Bruikbaar, geschikt: nergens goed voor zijn. Deze geconditioneerde concensus 'goed/kwaad/nut/bruikbaar/on-bruikbaar' wordt ons tijdens onze opvoeding geleerd. 

Betekenis 
"Er is sprake van concensus als de leden van een groep overeenstemming hebben bereikt". Geconditioneerd gedrag verwijst naar gedrag dat in functie staat van omgevingscondities. Dit betekent niet dat er daadwerkelijk concensus bestaat. Dat afspraken worden opgevolgd. Er kan een discrepantie bestaan tussen wat onze ideale kennis betreft 'onze principes' in relatie met de aard van de werkelijkheid die ervan afwijkt. 

Tegenspreken of ongehoorzaam zijn, is fataal, omdat deze concensus-kennis geldt voor de leden van de groep en uitgangspunt is voor communicatie. Absolute zekerheden worden voortdurend aan elkaar bevestigd, waardoor de lokaal geldende afspraken de schijn van universaliteit verkrijgen. 



Deze universaliteit is schijn, omdat ze gerelateerd is aan de/ieders aanvaard, geaccepteerd en toegestaan, conceptuele werkelijkheid. Entitlement ''recht hebben op of toe-eigenen''. 

'Dan treffen wir Sie als eine intuitive vertraute, vorinterpretierte Wirklichkeit an.' *1a Habermas. Hij stelt actuele vragen die gaan over de toekomst van de Europese Unie en de relevantie van een wereldregering, over de rol van religie in een seculiere samenleving, over de mogelijkheid en wenselijkheid van een multicultureel recht. Thema's als politieke filosofie, taaltheorie, vragen rond de ideale vorm van menselijke communicatie komen in Habermas denkwereld voortdurend in nauw verband degelijk gestructureerd terug. Zie link. *1a Habermas. 

Ingrediënten voor Concensus door seculiere filosofen gegeven. 
Vier kardinale deugden: wijsheid, gerechtigheid, moed en matigheid.
Deugd volgens de stoïcijnen.

Mandeville over ondeugden. 
Mandeville was er helemaal niet op uit om ondeugden aan te moedigen. Hij gaf alleen geen gehoor aan 'zulke stomkoppen in de wereld die zich voorstellen dat ondeugden worden aangemoedigd wanneer zij ze voor het voetlicht gebracht zien'. 
Ieder mens heeft, volgens Mandevilles visie, van nature zijn hartstochten en zwakheden, of hij wil of niet. 

Aanvaard en toegestaan. 
Deze zelfzuchtige verlangens ontkennen of onderdrukken vanuit een of andere fictie is niet alleen merkwaardig, maar vooral schadelijk voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van individuen en voor hun welzijn en geluk in het samenleven met elkaar.

Oprechtheid 
"Hartstochten voor het voetlicht brengen, niet onderdrukken en ontkennen, erkennen en Aanvaarden wat men heeft toegestaan". De Aan Leiding Kennen, is kunnen. 

Conceptual 
List van de rede, Hegel
Begrip uit de filosofie van Hegel. Omdat de rede op zich machteloos is, heeft ze de hartstochten van de mensen nodig om zich (de rede) in de geschiedenis te realiseren. Hegel zegt nu dat de rede vaak een 'list' moet gebruiken om die hartstochten, soms tegen de persoonlijke belangen van de mensen in, voor zich te laten werken. 

Adam en Eva.

Genesis spreekt over de listige slang. De slang verleidt de mens te eten van de boom van goed en kwaad. ''De slang zei tegen de vrouw: Is het echt zo dat de Here God gezegd heeft: U mag niet eten van alle bomen in de hof?"

De rede is op zichzelf machteloos. De harstochten uit de geschiedenis heeft de mens nodig om zich in de toekomst te realiseren.

Het goede leven 
Ethiek gaat dus over datgene wat aan onze keuzes vooraf gaat. 

Jacob Boehme

'Bijbelse verboden en geboden. 
'De Bijbel leert dat de eerste zonde Oude Testament in de wereld kwam door Adam en Eva' zondeval' die daardoor de aard van hun zondig hart doorgegeven hebben aan de mensheid (Rom. 5:14). 
De zondeval betreft de gebeurtenissen in het verhaal in Genesis 3 over de schending van Adam en Eva (de eerste mensen) van Gods verbod van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten.

Voorbeeld van een gebod en verbod. 
"Zij moeten die dieren slachten, zoals Mozes hen geboden heeft. Ze hoeven daarvoor niet rein te zijn, zoals bij het eten van het offer vlees. Zolang er over het dierenwelzijn zo veel onzekerheid bestaat, is het een te zware maatregel om ritueel slachten te verbieden en zo de godsdienstvrijheid te beperken".
Gebod: onverdoofd ritueel slachten (koosjer). Aan veel voorschriften gebonden, verbod op verdoven. 
Geen verbod, Islam op verdoofd slachten. 

De gulden regel: 'Behandel de mensen in alles zoals je zelf behandeld wilt worden. Jezus.' 

Compassie We herkennen hierin de zogenaamde gulden regel, waarvan we in de Schrift een negatieve en een positieve formulering vinden. De negatieve staat in het boek Tobit: 'Wat gij niet wilt dat men u aandoet, doe dat ook een ander niet aan.' (Tob 4,15) In de Bergrede horen we uit de mond van Jezus de positieve verwoording: 'Behandel de mensen in alles zoals ge wilt dat ze u behandelen.' (Mt 7,12) We zouden de gulden regel 'de minimale afbakening van mededogen' kunnen noemen.

Wat zegt de Bijbel over God zelf? 
Wat is de kern van de Bijbel? 
In de eerste plaats is de kern van de Bijbel datgene wat God over Zichzelf zegt. Als je Hem zoekt en Hem leert kennen door de Bijbel, leer je ook Zijn wil kennen.

Wat zegt de Bijbel over de Zoon van God? 
In de tweede plaats is de kern van de Bijbel dat wat de Bijbel zegt over de Zoon van God, Jezus Christus. Zelfs het Oude Testament spreekt al tot ons over Jezus (zie Lukas 24:27). Paulus zegt dat ¨Christus en Die gekruisigd¨ het hart van het Evangelie is (1 Korinthe 2:2). Christus werd gekruisigd opdat wij, als we in Hem geloven, niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben (Johannes 3:16).

Wat zegt de Bijbel over de Heilige Geest? 
In de derde plaats is de kern van de Bijbel dat wat de Bijbel zegt over de derde Persoon van de Drie-eenheid, de Heilige Geest. Hij leidt de kinderen van God in de waarheid (Romeinen 8:14). De Heilige Geest onderwijst de gelovigen de wil van God (1 Thessalonicenzen 4:9), en Hij geeft hen ook het verlangen en de kracht om Zijn wil te doen.

Wat zegt de Paus Franciscus over zonden

Oprechtheid, de naakte waarheid. 
In het kort: als je oprecht God – de Vader, de Zoon en de Heilige Geest – wilt leren kennen, onderzoek dan de Bijbel met de intentie Hem te kennen en te gehoorzamen. Dan zal de Heilige Geest je leiden in de waarheid.

Waarheid verbroken wordt door de Relatie van Zonde en hartstochten

Een mens wordt dus in zonde geboren *(Ps. 51:7). Persoonlijke moeilijkheden kunnen hun oorsprong vinden in daadwerkelijke persoonlijke zonde, dat betekent letterlijk: het doel missen dat God met de mens voor ogen heeft. 

Zonde ontneemt de mens vrede en gerechtigheid (Jes. 48:18). 
Zonde kan in iemands leven lijden veroorzaken doordat hij onverantwoordelijk leeft. Daarnaast is de mens een wezen dat leeft in vrijheid en verantwoordelijkheid. 

Die vrijheid is echter gebonden aan grenzen. Binnen die grenzen kan iemand optimaal functioneren, mits hij verantwoord handelt. Daar waar iemand de beschermende grenzen passeert, is er de reële mogelijkheid dat hij daar op kortere of langere termijn de gevolgen van gaat ondervinden: fysiek, psychisch, sociaal en spiritueel, *1.'

Mattheüs had een duidelijk doel voor ogen. 
Uit het evangelie van Mattheüs, het eerste van de vier evangeliën, zijn belangrijkste doel was Aantonen dat Jezus de Messias is die door God in het Oude Testament beloofd was. Over Jezus wordt gezegd dat Abraham en David zijn voorouders waren. Mattheüs maakt hierbij gebruik van veel profetieën en citaten uit het OT om dit, dat Jezus de beloofde Messias was, duidelijk te maken. 

Leefregels die vereist,zijn voor wie deel wil hebben aan Gods Koninkrijk, waarin de normen en waarden van de wereld worden verworpen. 

Dat Jezus de

In het Nieuwe Testament staat de komst van Jezus centraal. Zijn dood en opstanding leidt tot het herstel van de verstoorde relatie tussen God en de mens. Zijn volgelingen zullen het Koninkrijk van God beërven.

Deugdelijke leefregels werden door Jezus volgens Mattheüs gegeven tijdens Zijn Bergrede. 
In de Bergrede wordt een christelijk waarden systeem gepresenteerd. Als een ethische norm, een vorm van vroomheid. 

De gebruikelijke betekenis van vroomheid is godsvruchtigheid. Hoe vroom iets of iemand is. 
2 Korintiërs 6:14-7:1 Wie bij God hoort, moet heilig zijn
Jullie mogen je leven niet delen met ongelovigen, want jullie passen niet bij hen. Het doen van Gods wil heeft niets te maken met het doen van slechte dingen. Net zoals licht niets te maken heeft met donker. Christus lijkt toch niet op Satan? Dan past een gelovige toch ook niet bij een ongelovige? De tempel van God heeft niets te maken met afgoden. En wij, de gelovigen, vormen samen de tempel van de levende God. 

Vroom
* een houding ten opzichte van bezit, een ideaal, een leefwijze en een geheel van relaties - een voor een verschillend van die van de niet-christelijke wereld. En deze christelijke tegennatuur is het leven in het Koninkrijk Gods, een volledig menselijk leven, dat echter wordt geleid onder goddelijke heerschappij. 

5:17 Tegen zijn leerlingen zei Jezus:  'Jullie moeten goed weten met welk doel ik gekomen ben. Ik ben niet gekomen om de wet van Mozes of de andere heilige boeken weg te doen. Ik ben juist gekomen om hun echte betekenis te laten zien. Jezus vertelt over het echte geluk. 
Hij begon zijn leerlingen uitleg te geven over de nieuwe wereld. Hij zei: 
5:3 'Het echte geluk is voor mensen die weten dat ze God nodig hebben. Want voor hen is Gods nieuwe wereld. 
5:4 Het echte geluk is voor mensen die verdriet hebben. Want God zal hen troosten. 
5:11 Het echte geluk is voor jullie. Jullie zullen het moeilijk hebben omdat je bij mij hoort. Misschien schelden de mensen je uit, of willen ze je gevangen nemen. Misschien vertellen ze allerlei leugens over je. 5:12 Als dat gebeurt moet je blij zijn en vrolijk. Want jullie krijgen een grote beloning in de hemel. De profeten van vroeger werden net zo slecht behandeld als jullie nu. 
De bijzondere taak van de leerlingen. 
5:13 Jezus zei tegen zijn leerlingen: 'Jullie zijn het zout in deze wereld. Zout heeft een sterke smaak. Maar als het zijn smaak verliest, kun je het niet opnieuw zout maken. Dan is het waardeloos en wordt het weggegooid. 
5:14 Jullie zijn het licht in deze wereld. Een stad op een berg is voor iedereen zichtbaar. 5:15 Niemand zet een brandende lamp onder een emmer. Je zet een lamp juist hoog. Dan schijnt het licht voor alle mensen in huis. 5:16 Zo moeten ook jullie een licht zijn en schijnen voor alle mensen. Dan zien ze de goede dingen die jullie doen. En dan zullen ze jullie hemelse Vader eren.'

Zonden van Anderen 
Iemand kan problemen ondergaan omwille van de zonde van anderen. Het kan gaan om doelbewust kwaad dat de ander hem aandoet of om gewoontepatronen van anderen, aangeleerd of doorgegeven van generatie op generatie, die schadelijk inwerken op een mens. 

Lijden onder de gevolgen 
Een voorbeeld van dat laatste is het lijden onder de gevolgen van een opvoeding waarin ouders niet bij machte waren om gezonde grenzen te hanteren of onvoorwaardelijke liefde te tonen. Kinderen worden zodoende slachtoffers die kampen met minderwaardigheidsgevoelens, onvermogen gezonde relaties te leggen, etc. 

Leiden door zelfverantwoordelijk zijn. 
Enerzijds is de mens een slachtoffer (in de wet van Mozes worden dieren geslacht offert) van deze dingen. Anderzijds is z/hij wel verantwoordelijk om met deze omstandigheden om te gaan zodat God de eer ontvangt. Er dreigt altijd een risico dat mensen op zonden van anderen reageren met nieuwe zonde (bitterheid, bezorgdheid, met gelijke munt betalen, etc. *2. 

Jezus heeft de ceremoniële rechtvaardigheid, zoals beschreven staat in de wet van Mozes, om dieren te slachten opgeheven. 

Volgens de Joden valt ritueel slachten (offeren) onder de spijswetten, koosjer eten. 
"Sommige christenen zijn er snel mee klaar; Christus heeft de ceremoniële wet vervuld en dus is ritueel slachten verkeerd. Toch is dat een vergissing. Ritueel slachten gaat niet terug op de oudtestamentische offerdienst. Volgens het jodendom zijn er nu geen offers meer omdat er geen tempel is. De manier van slachten valt niet onder de offerwetten, maar onder de spijswetten; het vlees moet koosjer zijn". 


Citaat Andre van Duin, toespraak op de Dam, 4 mei 2021. 

Zonden herkennen.
Zonde: dingen die God niet kan goedkeuren. Wanneer er geen specifieke vermelding in de Bijbel bestaat, dan is het goed om jezelf niet de vraag te stellen of het verkeerd is, maar of het ongetwijfeld goed is. De Bijbel vertelt ons bijvoorbeeld om “iedere gelegenheid te benutten” (Kolossenzen 4:5).

Het Bijbel boek Hosea
Middels de symboliek van het huwelijk van Hosea en Gomer wordt Gods liefde voor het overspelige volk Israël getoond in een rijke metafoor in de thema’s zonde, oordeel en vergevende liefde.
Zonde: het missen van het doel
Zonde (Grieks: ἁμαρτία, hamartia, "het missen van het doel") is een centraal begrip in het christendom en wordt gedefinieerd als het overtreden van Gods geboden en verboden, zoals vermeld in de Bijbel. Het Nieuwe Testament staat voor een belangrijk deel in het teken van vergeving van zonden, aangezien alle mensen zondig zijn, d.w.z.: zonden begaan, als gevolg van de zondeval, waardoor we dus in zonde worden geboren! 

Righteous indignation - 'Rechtvaardige verontwaardiging' is typisch een reactieve emotie van woede over mishandeling, belediging of boosaardigheid van een ander. Het is verwant aan wat het gevoel van onrecht wordt genoemd. In sommige christelijke doctrines wordt rechtvaardige woede beschouwd als de enige vorm van woede die niet zondig is bijvoorbeeld toen Jezus de geldschieters uit de tempel verdreef (Evangelie van Matteüs 21).

''Jezus ging naar de tempel en joeg de handelaars en hun klanten eruit. De tafels van de geldwisselaars en de kraampjes van de duivenhandelaars gooide Hij omver. ‘Er is geschreven dat Gods huis een huis van gebed moet zijn. Maar wat hebt u ervan gemaakt? Een rovershol!’ zei Hij."

Gelukkig is hij die telkens verleidingen weerstaat en niet doet wat verkeerd is, want later zal hij als beloning de kroon krijgen die God beloofd heeft aan allen die Hem liefhebben: het eeuwige leven.
*Jakobus 1:12 HTB

Doel in het leven: Hij, God heeft ons gemaakt om hem te verheerlijken. “Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.” (Romeinen 11:36). 
“U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen.” (Openbaring 4:11). 

Binnen het domein en de aard van beheersbaarheid en vermaning boden wij troost aan en aanmoediging. 3.4.3 Integraal model. Soms moet men met de zonde wel geduld hebben en vergt de begeleiding een langzaam proces. Zoals leven met de gevolgen van een opvoeding waardoor een negatief zelfbeeld is gegroeid. Zonde die onder controle staat van de WIL is eenvoudiger te herstellen dan zonde waarover de zondaar geen enkele controle meer heeft. Zonde werkt verslavend en ziekmakend. 

De nieuwe mens is een collectief  van personen. 

Destonians visie op mens en wereld is gericht op zo'n collectief. 

Het Bijbelse begrip slaaf van de zonde (Rom. 6:6) houdt onbeheersbaarheid en dwangmatige gebondenheid in. 
Wij weten dat de persoon die wij vroeger waren, niet meer leeft, die is met Christus aan het kruis gestorven. Zo is er afgerekend met het wezenlijke van de zonde. De zonde heeft niets meer over ons te zeggen. De zonde heeft geen macht over een dode. Romeinen 6:6‭-‬7 HTB

Pastorale counseling pleit voor een bevrijdingsmodel uit de zonde, in al haar verscheidenheid en al haar gevolgen, dat tegelijkertijd een groeimodel is om beter te functioneren. Bevrijding en groei omvatten het integraal functioneren van de mens, die door een levenslang heiligingsproces door God wordt hersteld tot bruikbaarheid voor Zijn koninkrijk. Dit model legt de nadruk op de menselijke verantwoordelijkheid zich te bekeren en zich aan Gods weg te (leren) onderwerpen. 

Helpen met de Bijbel, Inleiding in de pastorale counseling, Jef De Vriese: Hfd. 3 Het mensbeeld in pastorale counseling 3.4.3 Integraal moreel model pagina 46.

Uit de cirkelgang invloed van de dialectiek stappen. Uit de onwetendheid wat de zonde wordt genoemd.

Want hoe wijzer ik werd, des te bezorgder werd ik. Hoe meer iemand weet, des te meer verdriet hij heeft.
Prediker 1:18 HTB

https://bible.com/bible/75/ecc.1.18.HTB

'Ik wil niet dood. Ik wil niet leven'. Dit Gewaarzijn realiseerde ik me en heb deze als volgt beschreven (een week voor 5 mei 2021) in mijn blog: 'wat stemt mij tevreden'. 


Hetgeen ook beschreven wordt in het Bijbelboek Prediker, wat ik lees op 5 mei 2021.


Prediker
Daarom heb ik een hekel gekregen aan het leven: al het werk op aarde stond mij tegen. Alles schijnt nutteloos, dwaas en het najagen van dromen te zijn. Ik kreeg een gevoel van afkeer toen ik bedacht dat ik alle vruchten van mijn harde werken aan anderen moest nalaten. Want wie kan mij vertellen of mijn zoon een wijs man of een dwaas zal zijn? En toch zal alles aan hem worden gegeven, het lijkt zinloos.
Prediker 2:17‭-‬19 HTB

https://bible.com/bible/75/ecc.2.17-19.HTB

Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. Zolang ik nog in dit lichaam ben, leef ik door het geloof in de Zoon van God. Hij hield zoveel van mij dat Hij zijn leven voor mij heeft gegeven.
Galaten 2:20 HTB

https://bible.com/bible/75/gal.2.20.HTB

Dat niemand het ooit met God in orde kan maken door de wet te houden, is volstrekt duidelijk. In de Boeken staat immers ook: ‘De mensen die rechtvaardig zijn, zullen door hun geloof echt leven.’
Galaten 3:11 HTB

https://bible.com/bible/75/gal.3.11.HTB

De wet van Mozes
Toen Jezus op aarde kwam zei Hij: “Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid om Uw wil, o God, te doen”.
Hiermee heeft Hij het ene (de wet van Mozes) opgeheven om het tweede (het offeren van Zichzelf) te doen gelden. Hij is niet gekomen om de wet van Mozes te ontbinden (=op te heffen) maar om deze te vervullen. Deze schijnbare tegenstelling legt Hij verder uit in Mattheüs: “Gij hebt gehoord dat tot de ouden (de wet van Mozes) gezegd is . . . ., maar Ik zeg u . . . .”
Dus geen onschuldige dieren offeren (Mozes) maar jezelf (egoïsme). De apostel Paulus vat het oude (Mozes) en het nieuwe (Christus) voor de christenen als volgt samen: daarom is de liefde de vervulling van de wet.
Bronnen:
Hebreeën 10 vers 5 ev, 
Mattheüs 5 vers 21...

Door te doen wat God van Hem vroeg en eens en voor altijd voor ons te sterven, heeft Christus onze zonden vergeven en ons gereinigd.
Hebreeën 10:10 HTB

https://bible.com/bible/75/heb.10.10.HTB


Een natuur visie
Wie Romeinen 6 en andere passages van dichtbij bekijkt, ontdekt toch dat de dood die Paulus beschrijft geen geleidelijk proces betreft. Rom. 6:6 Wij weten dat de persoon die wij vroeger waren, niet meer leeft, die is met Christus aan het kruis gestorven. Zo is er afgerekend met het wezenlijke van de zonde.
https://bible.com/bible/75/rom.6.6.HTB

Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wel dood zijt voor de zonde 6:11. Immers de zonde zal over u geen heerschappij meer voeren 6:14. Vrijgemaakt van de zonde 6:18. Daar gij met Hem begraven zijt in de doop Col. 2:12


Onze dood heeft dus twee elementen: enerzijds onze positie en anderzijds daaraan verbonden, de ethiek waarin wij leven. 

De eerste betekenis van het woord 'dood' in de verzen is een feitelijke dood. In de werkelijkheid heeft de gelovige de positie van 'dood zijn' ingenomen. De oude mens is bij de bekering ogenblikkelijk dood. Hij bestaat niet meer. Dit neemt de gelovige weg uit de verwantschap met Adam en plaats hem in Christus. De gelovige is niet alleen op een haast symbolische wijze dood tegenover de wet, maar hij is ook werkelijk dood. De Bijbel roept de gelovige nergens op de oude mens te kruisigen, want dat is al gebeurd. Het is onmogelijk iemand te doden die al dood is. 

Indien onze positie in Christus betekent dat wij dood zijndan is de uitwerking daarvan dat de oude mens niet meer in staat is ons leven te beheersen. 


Feitelijk dood zijn! 
De gevolgen van deze feitelijke dood zijn:
* een nieuwe levensstijl, 
* nieuwe normen en waarden, 
* een nieuwe ethiek.  

Nieuwe Levensstijl
Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijke lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen Rom. 6:12. 
En stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging Rom. 6:19. 
Opdat wij Gods vrucht zouden dragen Rom. 7:4.  

De gelovige heeft in Christus een positie van dood en opstanding verworven, wat als gevolg heeft dat hij door de Heilige Geest werkelijk naar het beeld van Christus kan veranderen. 
 
Zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter Rom. 7:6.

Eigenlijk betekent de kruisiging met Christus, omwille van onze dood (mind) tegenover de zonde en haar straf, EEUWIG LEVEN (INNOCENCE BEINGNESS). Maar zij betekent ook het leven onder de invloedssfeer van de Heilige Geest, met inbegrip van de ethische verplichtingen die de nieuwe (mens) geestelijke kracht geeft om de zonden die nog blijven (door middel van zelfvergeving) te doden. 

De Bijbel maakt een duidelijk onderscheid tussen zonde en zonden. 
Zonde is de macht van de zonde. 
Zonden zijn zondige daden, gedachten etc. Een zondaar is iemand die staat onder de macht van de zonde en daarom zondigt. 
Een christen staat niet onder de macht van de zonde. Daarom wordt de christen uiteindelijk geen zondaar meer genoemd (vlg. Rom. 5:8). 
Hij, de christen, kan die vrijheid echter ook gebruiken om te zondigen (Gal. 5:13). 
Vrijheid gaat gepaard met verantwoordelijkheid. 

De nieuwe mens is een collectief  van personen. 
Het gaat in de Bijbel in de eerste plaats niet om de individuele gelovige, maar om Christus die, onze zonde dragend, is gestorven en in een nieuw leven is opgestaan. Als gemeente hebben wij daar gezamenlijk deel aan. Het gaat dan niet in de eerste plaats om onze individuele positie, maar om het feit dat in Christus het bestaan in de zonde gekruisigd is en dat in HEM het bestaan in heiligheid is gekomen. Het wezen 'zijn zondaar aard' van het leven in de oude mens is gedood en een nieuwe bestaansidentiteit is ontstaan. De oude bestaanswijze van de zonde is vervangen door de levensorde van de nieuwe schepping, de nieuwe levensorde in Christus. God roept wel individuen, maar om deel uit te maken van een koninklijk priesterschap, een tempel van levende stenen (1 Petr. 2:5-10). De nieuwe mens is een collectief  van personen. 

Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht,
1 Petrus 2:9 HSV

https://bible.com/bible/1990/1pe.2.9.HSV

Zo bekeken is onze persoonlijke levensheiliging een facet van onze gezamenlijke geestelijke groei als lichaam van Christus. Het is een overwinningspunt in de grote strijd tussen enerzijds de wereldse orde (opgaan, blinken en verzinken) van de zonde van de oude mens in Adam, die de ondergang tegemoet gaat, en anderzijds de hemelse orde van de nieuwe mens in Christus, die een hoopvolle toekomst van eeuwig leven heeft. 

De doelstelling van pastorale counseling. 
Pastorale counseling heeft een welomschreven mensbeeld en daardoor ook een specifiek doel dat door deze specifieke methode wordt nagestreefd. Wie een christelijk mensbeeld aanvaardt, gaat niet te werk met methoden die seculiere filosofieën promoten die in strijd zijn met een christelijk mensbeeld. Seculier ontwikkelde methoden zijn slechts bruikbaar indien ze niet in strijd zijn met de Bijbel. Ze behoren werkzaam te zijn binnen Bijbels verantwoorde doelstellingen die voortvloeien uit een Bijbels mensbeeld. Het mensbeeld dwingt tot een duidelijke afbakening van het doel en de methoden die het doel dienen en die naar het doel leiden. 

"Het Bijbels mensbeeld staat borg voor het duidelijk formuleren van het doel en het specificeren van de bijbehorende methode." 

Vaak hebben mensen die hulp zoeken zeer concrete doelstellingen: 
- ik wil van mijn gevoel van wegkwijnen af. 
- ik wil mijn negatieve zelfbeeld herstellen 
- ik wil ontdekken wat Gods bedoeling is met mijn situatie 
- en hoe ik daar mee kan (kennen en kunnen) leren omgaan. 

Een pastorale counselor moet zich er dus van bewust zijn hoe God wordt geïntroduceerd in de begeleiding van de confident. 
In de praktijk komen veel confidenten tot bekering omdat God kan bijdragen aan hun doel. Veel oproepen van de kansel hebben die strekking. *6 

4.2 Omschrijving van het doel vanuit de Bijbel

4.2.1 Het uiteindelijke doel van onze arbeid 10 mei 2021. 
Het Nieuwe Testament laat zien dat Gods eer al onze arbeid beheerst. 
"Of gij dus eet of drinkt, of wat ge ook doet, doet het alles ter ere Gods." (1 Kor. 10:31).

Bijlage:
*1. Helpen met de Bijbel, Inleiding in de pastorale counseling, Jef De Vriese: Hfd. 3 Het mensbeeld in pastorale counseling 3.4.2.1 De eerste zonde pagina 42.

Habermas *1a. Theorie des kommunikativen Handelns. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/J%C3%BCrgen_Habermas

*2. Helpen met de Bijbel, Inleiding in de pastorale counseling, Jef De Vriese: Hfd. 3 Het mensbeeld in pastorale counseling 3.4.2.3 Zonde van anderen pagina 43.

*Ps 51:7 Mijn God, ik heb tegen U gezondigd en uw gebod overtreden. Uw uitspraken zijn altijd rechtvaardig, uw oordelen zijn altijd zuiver. Ik weet dat ik vanaf mijn geboorte al een zondaar ben, ja zelfs vanaf het moment van mijn bevruchting.
Psalmen 51:6‭-‬7 HTB


*
https://bible.com/bible/75/jas.1.12.HTB

*6 Helpen met de Bijbel, Inleiding in de pastorale counseling, Jef De Vriese: Hfd. 4 De doelstelling van pastorale counseling 4.1 Weet u Waarheen? pagina 53, 54.

Seculier als iets of iemand niet te maken heeft met een godsdienst of de kerk. 
Wereldlijk. 
Degenen die de religie zo sterk uit het maatschappelijke leven willen weren, worden door sommige van hun tegenstanders ook wel verlichtingsfundamentalisten genoemd. Verlichtingsfundamentalisme is het streven naar een radicaal-seculiere staat, en soms neigt men sterk naar het terugdringen van godsdienst tot de huiskamer, of zelfs het willen vernietigen daarvan.

Boek: 
Release fear from your life. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme