Dag 662 vrees

Het doel van het schrijven van blogs is dat ik streef naar een nieuwe dimensie in (zelf)zorg. Een pad van zelfzorg dat ik bewust bewandel sinds 2001. 

Sinds 2014 schrijf ik Zelfvergevingen uit. Een praktische werkvorm, in dit geval schrijven, die mij (zelf)inzicht biedt en kan dienen als instrument voor anderen.

Tijdens dag 11 van mijn schrijfproces, in februari 2014, zie link, heb ik mijn ervaring met een herdershond beschreven. 

Afgelopen week, nu zeven jaar later 'januari 2021' zag ik een herdershond, ingelijst op een foto staan op een kast naast de persoon waarmee ik online in gesprek was. Op het moment dat ik naar de ogen van de hond keek dacht ik bij mezelf "oe oe'' en ervaarde bibbering. 

Ik herinner me dat een vorm van voorzichtigheid me overviel, een soort vrees die me deed terugdeinzen in mijn stoel. 

Naar aanleiding van mijn blog in 2014 kreeg ik destijds de volgende feedback van mijn buddy: "Wat betreft de angst die in je opkomt kun je toepassen: 'Ik vergeef mezelf dat ik mezelf niet toegestaan heb te zien, realiseren en begrijpen dat ik datgene creëer wat ik vrees'. 

Als je jezelf bevrijdt hebt van de herinnering/het gevoel, dan ben in je in staat, helder/met gezond verstand te kijken of je wel of niet een ander pad dient te kiezen in een bepaald moment als wat het beste is voor iedereen.

In mijn blog van dag 11 in 2014 beschrijf ik dus een droom over een ervaring met een herdershond. 

Mijn buddy vervolgt: 'Dromen zijn niet toevallig – dromen betekent zelfbesturing nodig – ook in het stoppen van de mind/geest'. Mijn droom vraagt om meer sturing. 

Je hebt waarschijnlijk een beangstigende herinnering van een herdershond in je lichaam opgeslagen, dat je (voor)gevoel noemt - dat wordt geactiveerd door dit triggerpunt. Je zou voorgevoel ook wel een voorprogrammering kunnen noemen om zo duidelijker te kunnen zien in je geest of je het kunt vinden. En ja je angst werd 'bewaarheid' omdat datgene wat we vrezen hetgeen is wat we creëren.

Angst kan je in je handelen belemmeren en je tegenhouden. Het is niet gemakkelijk om je angsten onder ogen te zien, maar wel essentieel.


The Design of Fearing your own fear. 

Zelfvergeving

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat de foto van de herdershond fungeert als extern triggerpunt die mijn innerlijke vrees uitlokt waardoor mijn vrees persoonlijkheid oppopt. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb de sturing die mijn droom vraagt en de sturing die ik beschreven heb, ontoereikend blijkt. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik vrees ervaar nadat ik de herdershond in de ogen kijk.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken zal de herdershond betrouwbaar zijn.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken: 'als ik de herdershond ontmoet, zal de hond dan bemerken of ik angstig ben en betrouwbaar ben.'

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik vrees ervaar naar aanleiding van het zien van een herdershond op een foto.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik vrees ervaar bij het zien van het beeld van een herdershond, met name door het kijken naar de ogen van de herdershond. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat de ogen van de herdershond, het plaatje van de hond, vrees bij me oproept.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat de ogen van de herdershond vrees bij me oproept.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat de ogen van de hond een gedachte bij me oproept: 'jij hebt me door he, je weet dat ik bang ben voor jou'.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik vrees ervaar naar aanleiding van mijn gedachte dat de hond mij doorschouwt en weet dat ik bang ben voor de hond. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb door mijn vrees, mijn gedachte bewaarheid wordt dat de hond zal zien dat ik vrees ervaar. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik vrees ervaar voor mijn eigen vrees. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik vrees ervaar als zeer onaangenaam. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat vrees een verontrustend gevoel veroorzaakt. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb door mijn gedachten aan de ‎dreiging van gevaar vervolgens de energie van vrees manifesteer. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik reële dreiging ervaar die voor mij op het punt staat te gebeuren.

Als en wanneer dreiging voor mij op het punt staat te gebeuren, dan Stop ik Mezelf en Adem. 

Ik realiseer me zie en begrijp dat dreiging mij verlamd en dat het gebruik van alcohol deze verlamming tijdelijk opheft. 

Ik realiseer me zie en begrijp dat ik vooraf aan tandartsbezoek ook vrees ervaar. Deze vrees heb ik bespreekbaar gemaakt met de tandarts met als argument dat zodra ik plaats neem in de tandartsstoel, ik de controle verlies en me moet overgeven en moet vertrouwen op de kundigheid en zorg van de tandarts. 

Echter, ik realiseer me zie en begrijp dat mijn vrees voor de herdershond van een andere orde is. Omdat ik vrees ervaar voor de herdershond naar aanleiding van het beeld op de foto heb ik besloten om niet fysiek af te spreken met de persoon en vermijd ik verder contact. 

Ik stel mezelf ten doel dat ik dit punt van vrees voor herdershonden verder verdiep. 

Desteni film over zelfvergeving.

Desteni homepage


Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme