Dag 225 Doen wat gedaan moet worden.


Afbeeldingsresultaat voor doen wat je zegt en zeg wat je doet
Change happened over time, its take patience and dedication and consistency. 
The more I pushed through the resistance to ‘work’ and instead did what needed to be done it became easier over time.

Vaak ging ik de moeilijke dingen uit de weg. Voor het gemak en voor mijn gemoedsrust ging ik drinken. Alcohol bood ondersteuning en alcohol stemde in met het feit dat het oké was om te drinken waarmee de weerstand verdoofde. Mijn ontwijkende persoonlijkheid kreeg vorm. 

Wat er in wezen onder deze weerstand lag is het volgende: door vader worden afgewezen betekende voor mij 'No zelf worth' - geen eigenliefde. Op basis van deze emotioneel afstandelijke ervaringen heb ik essentiële fysieke behoeften onderdrukt. Tot gevolg dat ik voortdurend bezig was wat anderen van me zullen denken, deze invulling was telkens negatief geladen. Mede als gevolg van deze invulling van het oordeel van een ander kan ik heel moeilijk omgaan met kritiek/feedback. 

Aan dit voorbeeld gedrag heb ik negatieve interpretaties gekoppeld. Ondergesneeuwde voorbeeld Projecties/schaduw die ik als herinnering in de loop van mijn leven in mezelf heb aanvaard en toegestaan. Bij feedback reageer ik daarom vaak wrokkig, kribbig, kritisch, geërgerd op hetgeen de ander aandraagt als feedback. Feedback om mij te ondersteunen wat ik ervaar als afwijzing.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik bij feedback wat ik ervaar als kritiek emotioneel afstandelijk reageer. 

Als en wanneer ik vanuit wrok/kritiek/geërgerd/kribbig op de bijdrage van een ander wil reageren, Ik stop en Adem. 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik feedback als kritiek interpreteer. 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik wantrouwend reageer op feedback.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik bij kritiek wegloop uit een situatie. Ik realiseer me dat ik onbetrouwbaar overkom op anderen omdat ik vanuit wrok reageer.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik afwijzend reageer en mezelf toesta dat ik situaties ontwijk.

Ik realiseer me dat mijn mind gedrag gebaseerd is op mijn eigen aannames. 

Ik realiseer me dat mijn onbevredigde behoefte het startpunt vormt van mijn negatief geladen mind motivatie- en realisatieproces waaraan ikzelf richting kan geven.

Ik stel mezelf ten doel dat ik doelbewust, Zelf-eerlijk mijn proces van Zelf-vergeving zal verder wandelen. 

Ik stel mezelf ten doel dat ik mezelf effectief ondersteun door Zelf-vergeving. 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Dualisme

Woorden als topjes van de ijsberg