Dag 74 'Hoe mijn vrije wil zich ingewikkelt ontwikkelt'

Dit mind Ingewikkeld Ontwikkelen 
lijkt op een spons.... 
'Dat wat ik binnen mezelf heb ingewikkeld als indrukken uit opvoeding en anderen ervaringen, hiervoor ben ik zelf verantwoordelijk. Een proces van ontwikkelen - uitwikkelen wat als patronen binnen mijn mind ligt ingewikkeld - begint vanaf het moment dat ik mezelf tot onderwerp van onderzoek maak. Een bijkomend voordeel is dat ik niet buiten mezelf hoef te speuren. Ik kan op ieder moment aan de slag gaan. Mijn radarwerkjes bloot leggen. Die als 'Patroontjes'  als reactie op gebeurtenissen - binnen een fractie geactiveerd worden. Zolang ik anderen verantwoordelijk maak - leef ik vanuit mijn reactie. Als reactie systeem - robot - een mechaniek - dat door iets, de leiding neemt. Hierdoor leef ik als zelfonoprechtheid.  Momenteel gaat het zelfs zover dat als ik iets proef in herinnering terug ga naar een vergelijkbaar proef moment. Ergens terug in de tijd. Ik koppel een hapje eten aan een herinnering. Ergens terug in de tijd. Inmiddels heb ik ook helder dat als ik niet geregeld en gezond eet lichter wordt in mijn hoofd en euforisch ben en daardoor onverschillig en vrijer, impulsief en minder schroom heb in mijn reacties. Ik heb minder schijt aan de gevolgen van mijn handelen. 

Met minder schijt bedoel ik dat de gevolgen mij niets interesseren. Minder angst voor kritiek. Meer van uit mezelf handel. Ik krijg meer inzicht in wat ik nodig heb. Goede voeding, nee zeggen tegen nee en ja tegen ja. Bijvoorbeeld leuke dingen doen door naar het strand te gaan. Nee zeggen tegen een afspraak waar ik niet achter sta. Schrijven waar ik van denk dat het bij me past. Bijvoorbeeld verwijzen naar de Bijbel waar ik uit lees. Want vroeger werd lacherig gedaan over mijn bezigheden. 

Binnen het concept mentaliseren - wat in mij als wezen zelfonoprechtheid heeft geplaatst - beschrijft men het proces dat een baby letterlijk gaat kijken in de psyche van een ander waardoor alle indrukken rechtstreeks uit observatie volautomatisch zijn overgenomen. Deze informatie wordt als voorbeeld ingevoerd in mezelf. Als mezelf gekregen uit voorbeeld geobserveerd uit de psyche van bijv. de moeder gekopieerd. In feite zijn al mijn automatische reacties afgestemd op de frequentie / energie van een ander. Ik blijf afhankelijk van mijn voorbeeld zolang ik hierin toestem.

Want in mijn wezen (natuur) integreer ik uit observatie verkregen informatie. Van mijn opvoeder en uit mijn omgeving kopieer ik als kind rechtstreeks en ongevraagd informatie die ik binnen mijn bewustzijn interpreteer als positief en negatief geladen energie (nurture). Ik interpreteer dit als van mezelf om deze energie een plek te kunnen geven binnen mijn stelsel. 
Als informatie neem ik dit op binnen mijn cellen als mezelf. In latere ervaringen met anderen - die vergelijkbaar zijn met de informatie binnen mijn cellen - worden reacties die overeen komen geactiveerd. 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik ongevraagd informatie in mezelf heb opgeslagen. Ik maak me zelf verantwoordelijk voor deze vrijwillige informatieopname. 

Want als ik mijn reacties objectief maak en ernaar kijk maak ik mezelf verantwoordelijk. 

Onderstaand mijn observatie...

A schenkt mij aandacht. B ervaart dit als aandacht tekort. B ervaart jalousie, afwijzing en in mimiek is B agressief. Afwijzing, jalousie en agressief in mimiek is als in mezelf zichtbaar als in B negatief geladen.

A  'schenkt mij' 'geeft mij' aandacht. In mijn beleving is A spontaan, opgewekt en vrolijk. Mijn veronderstelling is dat B dit ervaart als zijn aandacht tekort, als negatief geladen energie en als afwijzing. Als ik schrijf verplaatst mijn aandacht - in mijn gedachten en in mijn lichaam zich naar seks. Op de reacties van B ervaar ik geen jalousie. Aan de mimiek van B verbindt ik wel jalousie. Achteraf ervaar ik boosheid. Ik erger me aan zijn reactie. Met name in zijn mimiek. Zijn desinteresse in mij omdat hij zijn hoofd afwendt van mij. Mij negeert. Alsof ik lucht ben. 

Jalousie verbind ik aan agressie die negatief beladen is. Negatief geladen associeer ik met aandacht tekort en mijn om commitment vraag en krijgen. Uit aandacht vragen ontstond een negatief geladen reactie. Hierop volgde fysiek geweld. Later ook in mimiek en intonatie. 

Op het strand was er eerst de reactie van A waarop ik afwijzend reageer als grapje. Ik test/teasen de reactie van A en B. Om reacties die in mezelf te onderzoeken op veilig en voorspelbaar handelen zodat me welkom kan voelen. Zodat ik niet op de voorwaarden van seks in hoef te gaan. Ik ga teasen en onderzoek of hun mij verwelkomen. Ik onderwerp me hierdoor aan mijn op hun voorwaarde reactie. Ik wil graag bij hen zitten maar hun voorstel klinkt mij voorwaardelijk in plaats van onvoorwaardelijk in mijn oren. Zonder aan een voorwaarde te voldoen wil ik wel bij hen gaan zitten. Omdat ik vaker gesprekjes met hen heb.

A blijft spontaan. B gaf bij mijn aankomst een opmerking die seks gerelateerd was. Waarop ik reageer met een negatief geladen reactie in mijn mimiek en intonatie waarop B vergelijkbaar reageert. De reactie van A verandert niet. In houding en mimiek is A altijd gelijk. B is altijd onvoorspelbaar in zijn reactie die afhangt van de reactie van een ander. De reactie's van A en B zijn als zodanig als in hun verschijningsvorm in hen, beiden ingewikkeld binnen mijn systeem als reacties in mezelf als mezelf aanwezig. 

De behoefte aan seks ontstaat in combinatie door (positief en negatief geladen energie). Tijdens dit schrijfproces ervaar ik deze per onderdeel en verdwijnt door op het moment dat ik deze reactie energie observeer als in mezelf - met ontlading door mijn boosheid en onmacht uit te spreken - en daarop doorschrijf, dooradem waardoor deze energie neutraal wordt. Deze reacties werden op het strandje binnen 2 seconden geactiveerd.

Deze manier van werken – Beschrijven - Overdenken – Beschouwen – maakt mezelf verantwoordelijk als bestuurder van mijn indrukken. Ergens binnen mezelf aanvaard en toegestaan, ingewikkeld, en als zodanig opgeslagen tijdens mijn ontwikkeling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme