Dag 59 'In reactie in mezelf op reactie uit mijn omgeving - aanvaard en mezelf toegestaan te hebben'.

Alleen ikzelf ben verantwoordelijk voor mijn reactie
op de reacties van mijn omgeving.
Om zelfoprechtheid te ontwikkelen beschrijf ik een voorbeeld van mijn reactie op de reactie van de serveerster die ons bediend aan tafel. Ik beschrijf mijn interpretatie van mijn reacties op haar reactie.

Met mijn zus, haar man en hun twee kinderen ga ik uit eten bij de Italiaan. Ik ben door hen uitgenodigd. Ik ben opgewekt en rustig. Ik maak een praatje met mijn neefje die naast me zit. Nadat we gegeten hebben en de rekening hebben gevraagd serveert de serveerster kleine glaasjes drank. Ik vraag haar of deze glaasjes alcohol bevatten. Vriendelijk lachend antwoord zij met ja. Ik geef aan dat ik dit alcoholische drankje niet ga leegdrinken. U drinkt dit niet leeg vraagt ze licht verwonderd waarop ik met nee antwoord. Laconiek in haar reactie – het zijn maar kleine glaasjes hoor. Zij staat naast mij en gelijktijdig maken wij oogcontact. Nadat zij de drankjes heeft uitgeserveerd draait zij haar hoofd weg. In het weglopen zegt zij ligt geïrriteerd – u kunt het drankje ook weg schenken aan een van uw tafelgenoten.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat op het moment dat ik de serveerster zeg dat ik het alcoholhoudende drankje niet leeg ga drinken twijfel ervaar in mezelf omdat ik voor mezelf sta en geen alcohol ga drinken. Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat opkomen voor mijn gezondheid, staan voor mezelf, twijfel oproept en dat ik dit onbewust verbind aan ongezellig zijn en niet meer op stap gaan. Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik gezelligheid associeer met alcohol.  Ik aanvaard ook dat door mijn reactie op de reactie van de serveerster ik merk dat ik dissocieer en het contact met de werkelijkheid verlies.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik reactie interpreteer als en ik begrijp haar reactie niet en haar verbazing over het feit - haar reactie die ik interpreteer als verbazing/afwijzing niet begrijp en interpreteer alsof zij mij afwijst. Dit komt ook door de combinatie, zij staat hoger naast mij en kijkt op me neer.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik verbaasd ben over mijn interpretatie van mijn reactie op haar houding en neerkijken op mij waardoor ik in de angst schiet. Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat als zij even later aan onze tafel voorbij loopt ik voorzichtig met haar oogcontact maak. Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik om de goede vrede te bewaren - weer oogcontact maak - contact met haar wil herstellen. Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik contact met haar wil herstellen. Ik kan contact met mezelf herstellen onafhankelijk van haar omdat ikzelf verantwoordelijk ben voor mijn reactie in mezelf als mezelf, waarvoor ik haar niet meer nodig heb om dit in mezelf te vergeven en corrigeren door dit uit te schrijven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mijn reactie van mijn interpretatie  op haar reactie door haar ontkrachtigd wil zien worden. Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik me aan haar aanpas en naar haar goedkeuring verlang voor mijn negatief geladen emotie angst en gebrek aan vertrouwen in het feit dat ikzelf bepaal dat ik geen alcohol drink. Ik sta voor mezelf voor het feit dat alcohol mijn gezondheid ongunstig beïnvloed.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik er mag zijn ook als ik geen alcohol drink en er wel degelijk mag zijn en het waard ben – en een volwaardig mens ben iets voorstel in die zin dat ik de moeite waard ben om contact mee te maken, om contact mee te hebben - ook al drink ik geen alcohol.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme