Dag 21 Bullshit -- 'Anger' - 'Boosheid'.













Binnen de volgende schrijf opdracht van http://lite.desteniiprocess.com cursus beschrijf ik mijn beleving bij verschillende emoties. Door positieve en negatieve gevoelens te ervaren, ben ik beter in staat om mezelf te vergeven. Vandaag; 'Anger' - 'Boosheid'.





Het woordenboek geeft aan boosheid meerdere betekenissen:
'Boos-heid' (vrouwelijk) slechtheid/boosheden.
1) Baldadigheid 2) Duivelskunst 3) Gram 4) Gramschap 5) Grimmigheid 6) Goddeloosheid 7) Geraaktheid 8) Geprikkeldheid 9) Gepikeerdheid 10) Gal

Ik ervaar 'geprikkeldheid'  wanneer als ik iets wil realiseren en dit niet snel genoeg gaat volgens mijn beleving, ik ongeduldig wordt, wat tot gevolg heeft dat ik chagerijnig ben. Egoistisch en wil mijn wil doordrammen. Dit ten koste van de realiteit en verantwoordelijkheid van dat wat ik ben aangegaan. Omdat ik me als kind ook heb voorgenomen om niet boos te worden omdat ik dit als slecht ervaar, heb ik mijn boosheid weg gedrukt en ergens in mezelf verstopt. Boosheid associeer ik daarnaast onbewust met harde en abrupte geluiden.

Bijv. ik had een bedrijf en verveelde me. Ik ging uit verveling en passiviteit meer drinken. Door deze gemoedstoestand heb ik alles verspeeld. Drank kreeg mijn volle aandacht. Ik verdoofde mijn verantwoordelijkheid omdat ik de uitdaging kwijt was. Ik werd lui en passief en dronk de dagen voorbij. In mijn gedrag werd ik grimmig. Onvriendelijk, kil, koel en afstandelijk. Ook werd ik laconiek ten aanzien van verplichtingen en onvoorspelbaar. Ik begon te schoppen. Door mijn denken haalde ik mezelf steeds verder naar beneden. Met 'gramschap' halen zo dacht ik. Voor de periode in mijn jeugd dat het thuis een klote zooitje was. Niet leuk. Niet fijn. Gewoon in een woord 'Bullshit'

Doordat ik er een zooitje van heb gemaakt ontstond er angst, schaamte en schuldgevoel. Ik dacht dat anderen mij hierdoor ook negatief gingen beoordelen. Eigenlijk kwam de beoordeling die ik had ervaren tijdens het voorval op de lagere school weer bovendrijven. Daaronder ligt mijn aard, verlegenheid, als mijn natuur. Om deze weg te spoelen ging ik drinken. Omdat ik ging drinken raakte ik alles kwijt, zo ook mijn geduld. Cirkeltje rond.

Omdat ik denk dat anderen mij negatief evalueren (lachende kinderen in de klas en andere kritiek) ik dit denk, beoordeel ik anderen negatief en blijf weg. Ik heb allerlei meningen over anderen die in mij leven en wonen. Actief zijn en mij van binnen voorzien van negatieve energie. Energie die bekend is, die ik zelf in stand hou. Doordat ik anderen beschuldigig van het feit dat ze mij toch wel negatief evalueren in hun bejegening jegens mij, aanvaard ik andere mensen niet zoals ze zijn, omdat ik hen beoordeel volgens mijn mindsysteem. 

In feite beoordeel ik anderen negatief en als 'slecht'. Omdat ik werd uitgelachen op de lagere school 'niet geluisterd had naar de juf', 'iets slechts deed', dat werd bevestigd (in mijn mind) door een lachende klas kinderen, een lachende juf die laconiek de andere kant uit keek en er werd gezongen voor mijn ongehoorzaamheid. Uit schaamte heb ik dit nooit aan iemand verteld omdat ik niet voldeed aan de norm die anderen mij hebben aangeleerd, waarin ik heb toegestemd.

Als mensen mij tegenwoordig lacherig beoordelen omdat ik bepaalde gezichtsuitdrukkingen heb, en zij dit benoemen op een lacherige manier, dan word het angstsysteem (vluchten) binnen mij geactiveerd. Ik wil aandacht schenken aan beter 'ademen' en het proces van 'zelfvergeving'.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme