Dag 13 Zich Rechten Toe-eigenen


Ik vind dat ik (onbewust) alles moet kunnen doen, zeggen of krijgen wat ik wil, zonder rekening te houden met het effect daarvan op anderen. In feite ben ik hiertoe (op dat moment) niet geïnteresseerd in wat anderen nodig hebben. Door mijn gedrag en het standpunt van mijn vriendin werd ik mij hiervan gisteren bewust. Zo bezien een cadeautje.

Na een gezellige dag samen met mijn vriendin verwacht ik van haar dat ze met mij mee gaat om bij mij thuis nog samen iets te drinken. Bij aankomst bij mijn huis besluit zij echter dat ze naar huis wil gaan omdat zij moe is en geen puf meer heeft. Op rustige toon verteld zij dat ze naar huis wil gaan. Ik reageer hierop kort, koud en afstandelijk, geef haar een vluchtige zoen en loop weg.

In mijn beleving wordt mijn behoefte, dat zij nog mee gaat, door haar niet vervuld. Wat er ECHTER gebeurt is dat ik HAAR behoeften negeer. Later lees ik in een persoonlijkbericht dat ze mijn gedrag kinderachtig vind (weggaan zonder fatsoenlijk afscheid nemen). Ik ben het eens met dit argument en respecteer haar hierin.

Ik realiseer me dat mijn vriendin haar verantwoordelijkheid en recht ten aanzien van haar behoeften en wensen ten alle tijden kenbaar mag/moet maken en wil leren hiervoor meer respect te hebben. Ik realiseer me ook dat ik het Zelf belangrijk vind om binnen onze relatie open te communiceren en elkaars wensen te bespreken. Ik heb me vergist in mijn besluit en vind dit inzicht verhelderend en hoopvol naar een toekomst samen. Daarnaast ben ik van mening dat wij al goed ons best doen om elkaar te respecteren en bespreken dit ook open. Ik had me verheugd op nog een moment samen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mijn frustratie getolereerd heb en niet in staat ben geweest mijn impuls in te houden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik te weinig rekening heb gehouden met wat het effect van mijn gedrag is op dat van mijn vriendin.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik het recht op zelfregie en keuzes maken, wat ik belangrijk vind als een basisrecht waar ieder mens recht op heeft, genegeerd heb.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat mijn kinderachtige gedrag tot gevolg heeft dat mijn vriendin, naast alle goede ontwikkelingen, een time-out tot gevolg heeft.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ontleren van gedrag niet altijd verloopt volgens afspraak en dat ik hierin wel de inzichten krijg aangereikt en deze wil toepassen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme