Leefgebieden

De werkingssfeer. Geen klaagzang maar lofzang.

'Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus!' Dit hield Paulus zijn verslagen Efeziërs allereerst voor. Geen klaagzang, maar een lofzang. 

Daarmee zet hij meteen de toon van zijn brief. 'Gemeente staar u niet blind op mijn gevangenschap, maar verhef uw harten tot God en zijn grote daden, ook voor uw verlossing.

Onder invloed van de werkingssfeer van ons besef. Let niet teveel op onze tegenstanders. U zou Christus, de Heer van de gemeente, erdoor uit het oog kunnen verliezen. Dit terwijl Hij hoog boven alle machten en krachten gezeten is aan de rechterhand van God.'


In het Nieuwe Testament wordt opdracht gegeven om gevangenen te bezoeken. “Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen” (Mattheüs 25:36). Interessant in deze context is om Mattheüs 25:31-40 te lezen.

Onder deze verhaalde werken der liefde worden alle andere vruchten des geloofs verstaan, die hier voortgebracht worden, niet als verdienende oorzaken der zaligheid, maar als openbare getuigenissen en tekenen van hun geloof, die om de verdiensten van Christus uit genade zullen beloond worden, om daarmede te bewijzen de rechtvaardigheid van zijn vonnis in dit oordeel voor de gehele wereld, gelijk blijkt uit Matth. 25:34, waar als de eerst oorzaak hunner zaligheid gesteld wordt de zegen des Vaders, en de zaligheid een erfdeel wordt genaamd, en deze gezegd wordt hun bereid of toegeschikt te zijn eer de grond der wereld gelegd was; Ef. 1:4.

Mattheus 25:36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.


Uit ervaring weet ik dat naast een baan, om de kans op recidive te verminderen, ook andere leefgebieden, zoals wonen, psychische gezondheid, verslaving, het verhelpen van schulden en een steunend sociaal netwerk om aandacht vragen. Deze aandacht is belangrijk omdat deze levensgebieden belangrijke elementen zijn die om aandacht vragen voor het op termijn kunnen behouden van een baan. Zie over dit thema onderzoek publicaties.

Presentie en Herstel

Bij presentie denk ik zelf aan de bereidheid van de ander om mij te zien en te horen zonder hier een oordeel over te geven. Zonder oordeel zijn betekent voor mij dat ik wel mijn kwetsbaarheid met meer vertrouwen durf te tonen. Want wantrouwen was voor mij de drijfveer om mijn behoeften juist niet kenbaar te maken. Dit uit angst, om agressie en geweld te vermijden, hetgeen in mijn beleving een voorspelbaar onvoorspelbaar feit was ik vermoedt (n)iets kwaads in het doen des naasten, uit argwaan en kwaad nadenken, of rekent het kwaad niet toe 1 Kor. 13:5.

In mijn beleving betekent onvoorwaardelijk aanwezig zijn dat men vooraf niet een specifiek resultaat wil realiseren. Een eventueel gevolg kan wel achteraf gemeten worden, dit door middel van present zijn en de ander 'willen zien zitten.' 

Binnen de presentiebenadering draait het om de relatie tussen mensen. De centrale waarde van de presentiebenadering is menselijke waardigheid. Zo heeft ieder mens persoonlijk haar of zijn referentiekader. De bril waardoor wij naar de wereld kijken waarmee wij de wereld interpreteren, verschilt van elkaar.

Mijn herstel 

'Door wantrouwen ging ik dus bewust contact vermijden, waardoor mijn angst en onderliggende behoeften onbespreekbaar bleven. Deze angst was gefundeerd in mededogen, naastenliefde en loyaliteit. Ik wilde iemand beschermen. Hierdoor had ikzelf gebrek aan vertrouwensvolle communicatie. Zoals door gebrek aan zout een moot gebakken vis smaak mist. Mijn gebrek aan liefde vertaald naar een permanente staat van schaarste, maakt dat in mijn beleving woorden zonder liefde kunnen klinken 

Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden. 

1 Al ware het, dat ik de talen1 der mensen2 en der engelen3 sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend4 metaal,5 of luidende schel geworden.

2 En al ware het dat ik de gave der profetie had6, en wist al de verborgenheden7 en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik8 bergen verzette, en de liefde9 niet had, zo ware ik niets.10

3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud11 der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden,12 en had de liefde niet,13 zo zou het mij geen nuttigheid geven.14

4De liefde smaakt 15 lankmoedig, zij is16 goedertieren;17 de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk18, zij is niet opgeblazen;19

5 Zij handelt niet ongeschiktelijk,20 zij zoekt zichzelve niet,21 zij wordt niet verbitterd, zij22 denkt geen kwaad;23

6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar24 zij verblijdt zich in de waarheid;25

7 Zij bedekt alle dingen,26 zij gelooft alle dingen,27 zij hoopt alle dingen,28 zij verdraagt alle dingen.29

8 De liefde vergaat30 nimmermeer; maar31 hetzij profetieën,32 zij zullen te niet gedaan33 worden; hetzij talen,34 zij zullen ophouden;35 hetzij kennis, zij zal36 te niet gedaan worden.

9 Want wij kennen37 ten dele, en38 wij profeteren ten dele;

De AanLeiding Kennen 

Mattheüs 1 - Statenvertaling met kanttekeningen

19 Jozef nu, haar man, alzo hij rechtvaardig was, en haar niet wilde openbaarlijk te schande maken18  (Het Griekse woord betekent zoveel als iemand tot een voorbeeld openlijk tentoonstellen en smaadheid aandoen), was van wil haar heimelijk te verlaten19 (Grieks: haar te ontbinden). 

20 En alzo hij deze dingen in den zin had, ziet, de engel des Heeren verscheen hem in den droom, zeggende: Jozef, gij zone Davids! wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen; want hetgeen in haar ontvangen is20, dat is uit den Heiligen Geest;

21 En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk21 zalig maken van hun zonden. 








Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme