horen en luisteren

Als iemand echt luistert dan wordt de spreker meer vrij. 

Horen, we reageren op wat we instinctief horen. De mens hoort niet enkel omdat hij iets hoort, maar omdat hij wil horen. Hij wil aanwezig zijn bij de ander. Aanwezig zijn bij de ander met liefdevolle aandacht. 

Want als ik hoor dan reageer ik vaak op waaraan ik als eerste denk. Vaak onbewust nog. Dit omdat het oor de geluidstrilling automatisch interpreteert. 

Aanwezig zijn bij de ander vraagt om luisteren hetgeen een liefdevolle bewuste daad, een bewuste keuze betreft om aanwezig te zijn bij de ander. Dat je daar je tijd voor vrij maakt. Je kiest ervoor toehoorder te zijn. 

Een keuze die telkens opnieuw gemaakt wordt. Dit is luisteren. 

De luisterende mens is aanwezig bij de ander met twee open stille naakte oren. Met de stilte van zijn luisteren geeft hij ruimte aan het spreken van de ander. Omdat het vrij naar buiten komt, als water uit de bron. Als iemand echt luistert dan wordt de spreker meer vrij. 

Meer zichzelf. Zonder spreken meer vrij, door meer luisteren, de ander de aandacht biedt om meer zichzelf te kunnen zijn. En meer aanwezig voor zichzelf en voor de ander. 

We zeiden dat de luisteraar aanwezig is met twee stille naakte oren. De stilte van onbeweeglijkheid. Er is een stilte in de oren van de luisteraar. Via deze stilte zegt hij: 'Ik ben helemaal aanwezig om jou spreken te ontvangen.' Jouw spreken is belangrijk, want jij bent belangrijk! 'Ik wacht op je..... 

Zonder-oordeel-vrij. 

De luisteraar met zijn stilte nodigt (wat er bij mij gebeurde tijdens deze voorgaande stilte was dat ik dacht (mijn stem in mijn mind kon niet langer zwijgen) want ik dacht onmiddellijk: 'mijn pc heeft een storing want de podcast stopt, wat gebeurt er!'). 

De luisteraar met zijn stilte nodigt het woord van de ander naar buiten. Jouw spreken is belangrijk want jij bent belangrijk! 

Ik wacht op je. De luisteraar met zijn stilte nodigt het woord van de ander naar buiten en ontvangt het zonder het te willen bezitten. 

Hij zegt: 'Ga je gang!' 'Wees welkom!' 'Doe alsof je thuis bent!' In mijn huis kun je vrij zijn in je spreken. Je bent hier thuis. De luisteraar ontvangt het woord van de ander in de krib van zijn hart. Zodat het daar geboren kan worden. Wat zal er kunnen gebeuren in deze:  
'vrije-ruimte?'

5:40 Beluister zelf de podcast.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme