Een lichaam als een huis

Zoals Hij zei tot zijn discipelen:
Blijft in Mij, gelijk Ik in u
(Joh. 15:3).

Wat vergeven in de praktijk betekent, wordt uitgewerkt in deze studie. Hierbij ligt de focus op het begrip ’vergeven’. Er wordt dan ook weinig aandacht besteed aan de gevoelens in de relatie tussen mensen, die hierbij een grote rol kunnen spelen.

Binnen Desteni.org wordt wel aandacht besteed aan de gevoelens in de relatie tussen mensen, die hierbij een grote rol kunnen spelen.

Een lichaam als een huis waarbinnen je leert, ervaart en voelt. Binnen een schoon ademveld. Een zuivere omgeving van kracht uit liefde een besef je aanreikt. Onschuld zijn. 
Fileppenzen 2:5-11

Schilderij: Jan Megens 

A physical body like a house in which you learn, experience and feel. Within a clean breathing field. A pure environment of strength, a realization from love, to be the Innocence as Beingness.




Doel
Je afstemmen op de frequentie van Jezus Christus Χριστός, de gezalfde, Zijn denken en doen. 

"Rechten hebben op of toe-eigenen". 
Filosoof Schopenhauer (1788-1860) schreef al dat de mens wordt gedreven door de behoefte de eigen verlangens te bevredigen, maar dat we hier geen rechten aan kunnen ontlenen. En precies hier gaat het geregeld mis. #ikdoenietmeermee

'Schopenhauer sees the will as a burden. The will is an irrational, low, blind, ruthless drive. The trick is to escape this will.'

De Bijbel 
"Kom van je troon af durf de minste te zijn, je rechten op te geven, jouw eisen, verwachting en begeren; stel je dienend op, adem zuiver."

Paus Franciscus 
Je rechten toe-eigenen, over dit thema spreekt Paus Franciscus zich uit als zijnde ziekte en zonde. 

Gelijkwaardigheid betrachten 
Tune in to the frequency of Jesus Christ thinking and doing. Get off your throne, dare to be the least, to give up your rights, your demands, your expectation and your desires; take a serving position, don't act but first breath, breathe cleanly.

Realisatie
Ik realiseer me dat ik gehecht raakte aan mijn veronderstelling dat ik recht heb op onvoorwaardelijke liefde en hoopte 'ongevraagd' op steun. 
Ik rekende op begrip, erkenning, waardering en knuffels krijgen van een ander. Een ander die zich van mijn 'ongevraagd' verlangen niet bewust kon/kan zijn. Hetgeen ik wel dacht. 

Vergeving

Iemand in relatie met zichzelf.
Wie beseft dat hij/zij door het geloof in Jezus Christus vrijgesproken is van elke schuld, hoe groot die ook is, moet zichzelf niet blijven beschuldigen.
Wie ‘toegewijd zijn uiterste best doet’ om te leven als een discipel van Jezus Christus, is door Hem volledig aanvaard en mag in de vrijheid komen door zichzelf te vergeven.

God beoordeelt volkomen rechtvaardig.

Hij weet dat een mens leeft en handelt vanuit zijn verleden: afkomst, opvoeding, keuzes en gebeurtenissen.

Hij weet dat niemand zal leven zonder te zondigen, maar regelmatig zal struikelen, ook als discipel van Jezus Christus.

Hij weet dat elk mens kan falen, hoe goed de bedoelingen ook zijn.

Als God met de mens verder wil gaan, ondanks zijn falen en hem/haar in de vrijheid stelt, mag een mens zichzelf niet veroordelen, maar in die vrijheid gaan leven.

Ook Paulus neemt die vrijheid als hij zegt:

Nu raakt het mij zeer weinig, of ik al door u of door enig menselijk gericht beoordeeld word. Ja, ook mijzelf beoordeel ik niet. Want ik ben mij van niets bewust … 
(1 Corinthiërs 4:3-4)

Maar dit is natuurlijk geen vrijbrief voor een leven zonder de wet van God, want zegt hij:

…daardoor ben ik niet gerechtvaardigd; … (1 Corinthiërs 4:4)

Paulus laat het oordeel over zijn leven aan Jezus Christus, die rechtvaardig oordeelt, als hij zegt:

Hij, die mij beoordeelt is de Here. 
(1 Corinthiërs 4:4)

Dit ontslaat natuurlijk niemand van zijn verantwoordelijkheden in relatie met andere mensen.

Mensen in relatie met elkaar.
Wat betreft vergeving in de relatie tussen mensen onderling, zijn er drie gebieden van belang:

* De ander zijn persoonlijke verantwoordelijkheid laten.

* De ander zijn verantwoordelijkheid laten ook al wordt ik benadeeld.

* De ander vergeven die tegenover mij bewust in de fout is gegaan.

Bedankt voor je tijd! 

Bijlage:
De Levensschool vergeven in de praktijk 
Herstel gericht werken. 
Blog: Deugdelijk zijn. 
Woordenboek: Neerbuigend 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Dualisme

Woorden als topjes van de ijsberg